Počítačová síť

  • Je skupina mezi sebou propojených a komunikujících uzlů
  • Nejsou pouze počítače (servery, tiskárny, …, IoT)
  • Propojení mezi uzly = síťová infrastruktura
    • zahrnuje přenosové médium, pasivní a aktivní propojovací prvky
  • Umožňuje poskytování síťových služeb uzlům v síťi
    • např. sdílení hardware, software a dat
    • Služby jsou realizovány pomocí komunikace
  • Nejznámější počítačová síť je síť Internet
    • Jeden z největších systémů, který člověk vytvořil
  • Dělení podle velikosti/použití
    1. PAN - personální - Bluetooth
    2. LAN - lokální - Ethernet, Wi-Fi
    3. WAN - rozlehlé - GSM

Parametry sítí

  • propustnost [Mb/s]
  • ztrátovost
  • zpoždění (latence)
  • jitter (kolísání latence)

Komunikace v počítačové síti

  • Pro implementování takovéto komunikace musíme vyřešit několik problémů:
    1. Určit formát vyměňovaných zpráv
    2. Identifikovat aplikace na jednotlivých uzlech
    3. Určit adresaci uzlu
    4. Identifikace rozhraní
    5. Specifikovat parametry fyzického přenosu dat

Realizace

  • máme 2 způsoby
  1. Přepínání okruhů
    • spojované sítě jelikož se před zahájením komunikace vytvoří ustálené spojení
    • výhodou je garance doručení a stabilita
    • nevýhodou je větší náročnost na režijní informace a realizovatelnost
    • dnes již nepoužívané
  2. Přepínání paketů
    • nespojované sítě
    • data jsou dělena menší části (pakety), které jsou pak posílany
      • každý paket může jít jinou cestou
      • příjmence musí pakety následně složit zpět do celku
    • nevýhodou je nestabilnost (zpráva nemusí dorazit, je nutné je skládat atd.)
    • přesto v dnešní době jejich výhody převažují a jsou tedy jasnou volbou

Typy služeb

  • Dva druhy:
  1. End-to-End
    • Implementace složitější funkcionality v uzlech, které spolu komunikují
    • Mezilehlé uzly si vystačí pouze s jednoduchými operacemi
    • + spolehlivější přenos dat
    • - vyšší zpoždění při přenosu
  2. Hop-by-Hop
    • Stejná funkcionalita na každém uzlu
    • - méně spolehlivý přenos (selhání jakéhokoliv uzlu = konec komunikace)
    • - omezené škálování
    • - udržovat stav komunikace
    • + zpoždění přenosu je minimální

Model ISO/OSI

  • Jedná se o obecný popis komunikace mezi dvěma uzly
  • Je používán jako abstraktní a referenční model komunikace
    • Pouze obecný popis komunikace
    • Při implementaci se na něj odkazujeme
  • Model ISO/OSI rozděluje komunikaci na 7 vrstev, které označujeme L1-L7
  • Vrstva L1 je považována za nejnižší vrstvu a L7 za nejvyšší
  • Obecně ne všechny vrstvy musí být v reálné komunikaci implementovány
  • Při komunikaci, kde je po cestě mezilehlý uzel, tak ten data “rozbalí” jen do L3 síťové vrstvy

Model TCP/IP

  • Jedná se o reálný model používaný v síti Internet
  • Je tvořen čtyřmi vrstvami: aplikační, transportní, síťová a síťového rozhraní
  • Jednotlivé vrstvy jsou popsány standardy a jejich funkce je zajištěna pomocí protokolů, které tyto standardy implementují

Topologie sítí

  • Dnes se používá obvykle kombinace

Předchozí: Hardware osobního počítače - základní deska a čipset, procesor a instrukce, vnitřní a vnější paměti, ostatní zařízení Následující: Ethernet - přepínač, použití média, linkový rámec Celý okruh: 2. Informační technologie